Pospółka
Kruszywa drogowe - podbudowa fundamentów
Pospółka to mieszanina piasku i żwiru.
Materiał ten określony jest normą PN-B-02480:1986 i charakteryzuje się zawartością sumy frakcji żwirowej i kamienistej pomiędzy 10 a 50% ( 50 % ≥ fk+fż > 10 % ). W przypadku występowania frakcji iłowej w ilości ponad 2% (fi > 2 %), określa się taki materiał jako pospółkę gliniastą. Uziarnienie graniczne pospółki od 0,075 mm do 63 mm.
Pospółka ze względu na dobre właściwości filtracyjne, mechaniczne i dużą nośność – jest materiałem często wykorzystywanym w budownictwie jako podbudowa pod fundamenty, w drogownictwie do wykonania warstw odsączających nasypów drogowych (współczynnik filtracji k > 8 m/dobę) i w pokrewnych dziedzinach.
Dokonała do: nasypy kolejowe i drogowe, budowy warstw odsączających i mrozo-ochronnych, fundamentów i podbudowy, budowy i remontów nawierzchni dróg, podbudowy pod kostkę granitową, wymiany i naprawy gruntu, modelowania nawierzchni i gruntu.
Pospółka – Kruszywa drogowe – podbudowa fundamentów
Pospółka to kruszywo naturalne z kategorii gruntów nieswoistych o grubych ziarnach, powszechnie stosowana w budownictwie, głównie w budownictwie drogowym.
Pospółka jest mieszaniną żwiru i piasku o różnych frakcjach:
- pospółka kamienista to ta, gdzie frakcja żwirowa ma ziarna < 40mm
- pospółka żwirowa to ta, gdzie frakcja kamienista ma ziarna < 40mm.
Polskie normy określają zawartość sumy frakcji żwirowej i kamienistej od 10% do 50%.
Uziarnienie graniczne pospółki wynosi od 0,075 mm do 63 mm.
Wyróżnia się jeszcze tak zwaną pospółkę gliniastą, gdzie frakcja iłowa wynosi > 2%
Pospółkę pozyskuje się przez wydobycie z dna rzek czy jezior, z kopalni żwiru i piasku oraz uszlachetniając w procesie przesiewania i płukania aby pozbyć się małych ziaren (do 0,05mm), tzw. zanieczyszczeń pylistych.
Pospółka jest niezbędnym materiałem budowlanym, głównie ze względu na szereg swoich właściwości:
- filtracyjnych (współczynnik filtracji k > 8 m/dobę),
- mechanicznych,
- wysokiej nośności,
- wysokim współczynniku zagęszczania.
Pospółkę najczęściej wykorzystuje się do:
- budowy nasypów drogowych i kolejowych,
- jako warstwę drenażową,
- jako warstwę mrozoodporną,
- do budowy dróg piaskowo-żwirowych,
- do budowy dróg leśnych i polnych,
- do zagęszczania, wymiany lub naprawy gruntów,
- do modelowania gruntu,
- do zasypywania wykopów,
- do wysypania podjazdu,
- pod podbudowy i fundamenty,
- jako podbudowę pod kostkę granitową
- jako półfabrykat do produkcji betonu.
Jak widać pospółka to jeden z potrzebnych i najczęściej wykorzystywanych materiałów w budownictwie drogowym i kolejowym i praktycznie żadna nowa droga nie powstaje bez jej udziału.
W naszej ofercie posiadamy różnego rodzaju pospółkę i dzięki posiadaniu własnych pojazdów o odpowiednim tonażu, jesteśmy w stanie dostarczyć zamówiony materiał w dowolne wybrane miejsce.
Masz pytania w sprawie ceny, dostępności czy też terminów dostawy – zapraszamy do kontaktu. Możesz do nas zadzwonić, lub wysłać maila przez formularz kontaktowy.