Pospółka

Kruszywa drogowe - podbudowa fundamentów

Pospółka to mieszanina piasku i żwiru.

Materiał ten określony jest normą PN-B-02480:1986 i charakteryzuje się zawartością sumy frakcji żwirowej i kamienistej pomiędzy 10 a 50% ( 50 % ≥ fk+fż > 10 % ). W przypadku występowania frakcji iłowej w ilości ponad 2% (fi > 2 %), określa się taki materiał jako pospółkę gliniastą. Uziarnienie graniczne pospółki od 0,075 mm do 63 mm.

Pospółka ze względu na dobre właściwości filtracyjne, mechaniczne i dużą nośność – jest materiałem często wykorzystywanym w budownictwie jako podbudowa pod fundamenty, w drogownictwie do wykonania warstw odsączających nasypów drogowych (współczynnik filtracji k > 8 m/dobę) i w pokrewnych dziedzinach.

Dokonała do: nasypy kolejowe i drogowe, budowy warstw odsączających i mrozo-ochronnych, fundamentów i podbudowy, budowy i remontów nawierzchni dróg, podbudowy pod kostkę granitową, wymiany i naprawy gruntu, modelowania nawierzchni i gruntu.

Pospółka – Kruszywa drogowe – podbudowa fundamentów

Pospółka to kruszywo naturalne z kategorii gruntów nieswoistych o grubych ziarnach, powszechnie stosowana w budownictwie, głównie w budownictwie drogowym.

Pospółka jest mieszaniną żwiru i piasku o różnych frakcjach:

  • pospółka kamienista to ta, gdzie frakcja żwirowa ma ziarna < 40mm
  • pospółka żwirowa to ta, gdzie frakcja kamienista ma ziarna < 40mm.

Polskie normy określają zawartość sumy frakcji żwirowej i kamienistej od 10% do 50%.

Uziarnienie graniczne pospółki wynosi od 0,075 mm do 63 mm.

Wyróżnia się jeszcze tak zwaną pospółkę gliniastą, gdzie frakcja iłowa wynosi > 2%

Pospółkę pozyskuje się przez wydobycie z dna rzek czy jezior, z kopalni żwiru i piasku oraz uszlachetniając w procesie przesiewania i płukania aby pozbyć się małych ziaren (do 0,05mm), tzw. zanieczyszczeń pylistych.

Pospółka jest niezbędnym materiałem budowlanym, głównie ze względu na szereg swoich właściwości:
  • filtracyjnych (współczynnik filtracji k > 8 m/dobę),
  • mechanicznych,
  • wysokiej nośności,
  • wysokim współczynniku zagęszczania.
Pospółkę najczęściej wykorzystuje się do:
  • budowy nasypów drogowych i kolejowych,
  • jako warstwę drenażową,
  • jako warstwę mrozoodporną,
  • do budowy dróg piaskowo-żwirowych,
  • do budowy dróg leśnych i polnych,
  • do zagęszczania, wymiany lub naprawy gruntów,
  • do modelowania gruntu,
  • do zasypywania wykopów,
  • do wysypania podjazdu,
  • pod podbudowy i fundamenty,
  • jako podbudowę pod kostkę granitową
  • jako półfabrykat do produkcji betonu.

Jak widać pospółka to jeden z potrzebnych i najczęściej wykorzystywanych materiałów w budownictwie drogowym i kolejowym i praktycznie żadna nowa droga nie powstaje bez jej udziału.

W naszej ofercie posiadamy różnego rodzaju pospółkę i dzięki posiadaniu własnych pojazdów o odpowiednim tonażu, jesteśmy w stanie dostarczyć zamówiony materiał w dowolne wybrane miejsce.

Masz pytania w sprawie ceny, dostępności czy też terminów dostawy – zapraszamy do kontaktu. Możesz do nas zadzwonić, lub wysłać maila przez formularz kontaktowy.

Pospółka - Kruszywa drogowe - podbudowa fundamentów

Pospółka - Kruszywa drogowe - podbudowa fundamentów
Pospółka - Kruszywa drogowe - podbudowa fundamentów